Hírek
  • Kisebb Kicsi Közepes Nagy Nagyobb
  • Alap Helvetica Segoe Georgia Times

Partiumi séta

A Rákóczi Szövetség 2017. szeptember 24‐26‐a között partiumi sétát szervezett több mint 100 középiskolás diák részére. A debreceni nagyállomás parkolójából indult el a 3 fehér busz csapatainkkal. Csapatunk vezetője Lados Balázs volt, a Budapesti Szent Margit Gimnázium földrajz és történelem szakos tanára. Debrecenből Nagyváradra érkezésünket egy és fél órát utazás és fél órás várakozás előzte meg a határon. Az utazás során nem unatkoztunk, hiszen vezető tanárunk elmondta, mi is az a Partium mind földrajzi, mind történelmi szempontból. Partiumi lakos révén már régóta tudom, hogy sokan Partiumot is Erdélyhez sorolják. Én csak úgy magyarázom, hogy Magyarország és Erdély között terül el. Aki itt volt, már tudja, hogy a latin szó jelentése: részek. A földrajzi egység része volt az Erdélyi Fejedelemségnek, véleményem szerint ezért is sorolják Erdélyhez.

Buszunk a Kanonok soron állt meg. Vele szemben található a barokk stílusú monumentális épület, a Szent László székesegyház. A templomot belülről körbejártuk, majd a karzat hátánál található kincstárat is megcsodálhattuk. A kincstárban az értékes szakrális egyházi tárgyak mellett, a legértékesebbet sem hagytuk ki, Szent László hermáját. A Bazilika előtt található Szent László szobrot koszorúztuk meg és közös fotót készítettünk.

Nagyváradon a házigazda Takács Zoltán tanár úr volt, a Lorántffy Zsuzsanna Gimnáziumból.

A városnézés során elsőként a híres ötszögű váradi várban sétálhattunk, majd annak szabadtéri színházában hallhattunk a vár történetéről. A vár nagyon fontos védőbástya volt a harcokban, olyan értékeket is őrizve, mint az itt nyomtatott váradi szentírás. Elárulásáig a török nem tudta bevenni. A Lorántffy Zsuzsanna Egyházi központ díszterme, Partiumi Egyházi Múzeumként is működik. Az egyik helyi gyülekezet lelkipásztora Veres Kovács Attila mutatott be egy tipikus partiumi templombelsőt, majd felhívta a figyelmet az egyházi gyűjtemény gyöngyszemére, fejedelemasszony által varrt négyszögletű úrasztali terítőre. Nem messze a központtól, a folyó árterületén, megkoszorúztuk a fejedelemasszony és Nagyvárad másik híres szülöttjének, Szacsvay Imre szobrát.

A Körös folyó Garasos hídján jutottunk tovább a városközpontba. Itt érintettük a színház épületét, a Holnap-szobrot és az Ady-múzeumot. Kiderült: a múzeum épülete a költő kedvenc kávézójából alakult ki. A város szívében sajnos szembesülnöm kellet azzal, hogy még a „magyar időben” lombos fák helyén román hazafiak szobrai állnak a kopár téren. Ahogy körülnéztünk láthattuk még a városháza épületét, és a különleges holdas templomot is. Az újonnan felújított Sas-palotát körbejártuk, majd a zsinagóga felé sétáltunk. A zsidó istenházban eredeti héber nyelvű napi tórába hallgattunk bele, majd átvonultunk a gyülekezeti házba. Ott Takács Zoltán tanár úr és egy magyar ajkú izraelita gyülekezeti tag mesélt a zsidóságról. A falikép segítségével igyekeztek elmesélni a felekezet múltját, jelenét és jövőjét. A Holokauszt-emlékmű koszorúzásával ért véget a tartalmas program. Szombat reggel fáradtan indultunk tovább Nagyszalontára. Beigazolódott, hogy „Szülőhelyem, Szalonta,/Nem szült engem szalonba;/”.

A helyi Arany János Elméleti Líceum körbejárása után a művelődési házba vonultunk át. Ott a szalontai diákok adták elő híres földijük egyik művét, a Tengerihántás színpadi változatát, körös vidéki népviseletben, élő zenét is játszottak és autentikus népdalokat énekeltek.

A reformáció 500. évfordulójának jegyében elhelyeztük az emlékezet koszorúját Bocskai István szobránál, Arany János templomának árnyékában. Innen a neves Csonka toronyba másztunk fel, amely legmagasabb emeletére felérve beláttuk Arany Szalontáját, és gazdag tárlatnak lehettünk szemtanúi, mely legfőképpen Szalonta Aranyáról szólt.

Arad híres városában városnézés közepette a Hungária - emlékművet csodáltuk meg az aradi vártól nem messze. Az ide szánt koszorú elhelyezése után egy perces néma csendet tartva emlékeztünk a tizennégy vértanúra és a forradalomból átalakult szabadságharcban meghalt vitézekre. Arad kertvárosában található az az emlékmű, mely szintén a vértanúkra emlékeztet. Itt is megkoszorúztuk a 13 hősi halott emlékoszlopát, elénekeltük nemzeti imádságunkat, a Himnuszt.

Arad után úti célunk Temesvár volt, de előtte még két kitérőt tettünk, nem hiába. A máriaradnai kegytemplom és kolostor dombjára felérve beláttuk a tájat, amely nem csak az ősz kezdete miatt volt színes, hanem a Bánság tarka etnikumát is tükrözte. A másik kitérő Solymos vára volt. A várhoz feljutni kicsit nehézkes volt, mivel meredek emelkedőről volt szó, de megérte, hiszen nem mindennapi egy olyan erőd romjai közt sétálni, amely kincstárában egykor a Szent Koronát őrizték.

Temesvárra érkezve gyorsan lepakoltunk szállásunkon, majd indultunk az Opera térre. A Temesvári Magyar Napok keretében Edda koncerten vettünk részt, tanárok és diákok egyaránt. Másnap felekezet szerint istentiszteleten és misén vettünk részt. A katolikus testvérek is átvonultak a református templomba, ahol annak idején kipattant a szikra és a rendszerváltozás szele kezdett fújni. Lados tanár úr és a lelkész is mesélt a ’89-es forradalom eseményeiről. Szabolcska Mihály lelkész és költő szobrát koszorúztuk meg. A városnézés során a városközpontot jártuk be. Jó volt végigsétálni a három főtéren, megnézni az operát, a Dóm teret, a Lloyd sort, Erzsébetvárost és a Gyársort. Dózsa György kivégzésének állítólagos helyén emelt Szent Mária emlékművet is láthattuk, majd elsétáltunk Klapka György szülőházához. Losonczy István várkapitány házánál is koszorút helyeztünk az emléktáblára.

Visszafelé az úton sem unatkoztunk, hiszen mindkét tanár mesélt a kommunizmusban megélt emlékeiről. A szomorú, de igaz történetek mellett szórakoztattak is minket.

Köszönjük a lehetőséget a Rákóczi Szövetségnek. Mi, refisek, hálásak vagyunk kísérőtanárunknak, Katona Péternek is.

Iskolánk diákjai nevében: Balázs Eszter, a Debreceni Református Kollégium Gimnáziumának tanulója. A képeket Molnár Laura Eszter készítette.